Dynasty tietopalvelu Haku RSS Savukosken kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 21.08.2023/Pykälä 145


Oikaisuvaatimukset kunnanhallituksen päätöksestä 19.6.2023 § 128 Työntekijöiden työn arviointijärjestelmän uusiminen

 

Khall 21.08.2023 § 145  

26/01.01.03/2023  

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja Sami Ämmälä, 040 677 2044 tai sami.ammala@savukoski.fi

 

Savukosken kunnanhallitukselle on tullut kaksi oikaisuvaatimusta kunnanhallituksen kokouksen päätöksestä Khall 19.06.2023 § 128. Oikaisuvaatimukset on esitetty työntekijöiden työn arviointi eli tehtävän arviointijärjestelmän (TVA-järjestelmän) uusimisesta. Oikaisuvaatimuksissa esitetään, että tehtävän vaativuusarvionti palautetaan valmisteluun oikaisuvaatimus 1 kulttuuri-markkinointisihteerin sekä oikaisuvaatimus 2 etsivän nuorisotyöntekijän / nuorisosihteerin osalta. Oikaisuvaatimus 1 esitetään seuraavat perusteet oikaisuvaatimukselle.

 

  1. KVTES 9 § tehtäväkohtainen palkka
  2. Savukosken kunnan hallintosääntö 17 §, 19 § ja 26 §
  3. Khall 15.12.2022 § 251, Khall 21.02.2023 § 39, Khall 19.06. 2023 § 128
  4. Kulttuurisihteerin viranhoitomääräys

 

Oikaisuvaatimus 1 on esitetty myös asian ylesperusteluina, ettei Savukosken kunnan työntekijöiden TVA-järjestelmä uusiminen ja arviointiprosessi ole tapahtunut tasapuolisesti, eikä oikeudenmukaisesti. Oikaisuvaatimus 1 mukaan TVA toimenpiteet kohdistuvat vai osaan henkilöstöön, eikä henkilöstöä olisi informoitu riittävästi prosessin eri vaiheissa.

 

Oikaisuvaatimus 2 esitetään oikaisuvaatimukselle mm. seuraavia perusteita.

 

  1. KVTES 9 § tehtäväkohtainen palkka
  2. Asian yleiset perustelut, oikaisuvaatimus 2

 

 

KVTES 9 § mukaan: Tehtäväkohtainen palkka on perustava osa palkkaa. Se määritellään tehtävän vaativuuden arvioinnin perusteella.

 

Tehtäväkohtainen palkka määritellään mahdollisimman objektiivisesti, jotta palkkausjärjestelmä voidaan kokonaisuudessaan kokea oikeudenmukaiseksi. Samaan palkkahinnoittelukohtaan kuuluvien tehtävien vaativuudessa voi olla merkittäviäkin eroja, minkä seurauksena myös tehtäväkohtaisessa palkassa voi olla merkittäviä suuruuseroja. Tavoitteena on, että tehtäväkohtaiset palkat ovat tehtävien vaativuuden edellyttämässä suhteessa toisiinsa. Työnantaja käyttää tehtäväkohtaisesta palkasta päättäessään harkintavaltaansa siten, että tehtävien vaativuus otetaan mahdollisimman objektiivisesti huomioon.

 

Tehtäväkohtaisen palkan tasoon vaikuttavat tehtävän vaativuuden lisäksi mm. paikkakunnan ja ao. ammattialan yleinen palkkataso sekä työnantajan noudattamat palkkapoliittiset periaatteet.

 

Tehtävän vaativuuden arviointi (TVA) perustuu tehtäväkuvaukseen ja paikalliseen tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmään. Tehtävän vaativuuden arvioinnin kohteena on aina tehtävä, eikä tehtävää hoitavan henkilön ominaisuudet. Arvioinnin perusteella tehtävän vaativuus kiinnitetään arviointijärjestelmän mukaiseen vaativuustasoon.

 

Tehtäväkuvauksen vahvistaa työnantaja. Tehtävänkuvaus ei ole työsopimuksen, eikä virkamääräyksen osa ja työnantaja voi siten tarvittaessa tarkistaa sitä.

 

Savukosken kunnan pienen työntekijämäärän johdosta useammat virat ja toimet ovat ns. "monitoimivirkoja ja/tai -toimia". Tästä johtuen monet työntekijät tekevät laaja-alaisesti ja monipuolisesti useampaan palkkahinnoittelukohtaan kuuluvia tehtäviä.

 

Monitoimitehtävistä johtuen useat työntekijät joutuvat tekemään useamman hinnoittelutunnuksen alle sijoitettuja tehtäviä, mutta palkkaus on voinut perustua alempaan hinnoittelutunnukseen, johon henkilö on alun perin palkattu. Savukosken kunta on valmistellut kokonaisvaltaisen arviointijärjestelmän, jossa työnvaativuuden arviointi perustuu yleisten vaativuustekijöiden lisäksi kunkin henkilön objektiiviseen tehtävien tarkasteluun. Objektiivisessa tehtävien tarkastelussa on tarkoitus saada tarkka tehtävänkuvaus henkilön työssään tekemistä tehtävistä. Jokaisen henkilön tehtäviä verrataan KVTES:n eri hinnoittelutunnuksiin, jonka kautta tehtävät jyvitetään prosentuaalisesti juuri niihin hinnoittelutunnuksiin, joita henkilö oikeasti tekee jokapäiväisessä arkityössä. Tämä TVA-järjestelmä on hyväksytty TVA-työryhmässä, yhteistyötoimikunnassa ja Khall 19.06.2023 § 128 päätöksessä. Lisäksi TVA-järjestelmä on esitelty 1.6.2023 Kuntatyönantajien edustajalle, joka myös hyväksyi Savukosken kunnan TVA-järjestelmän.

 

TVA-järjestelmän valmisteluun liittyviä asioita on käsitelty useammassa henkilöstöpalaverissa, TVA-työryhmän ja yhteistyötoiminkunnan kokouksissa. TVA-järjestelmän valmistelu on tehty yhdessä työntekijöiden edustajien kanssa ja siitä on informoitu työntekijöitä riittävän paljon. TVA-järjestelmää on käsitelty myös useammassa kunnanhallituksen kokouksessa. TVA-järjestelmän käyttöönotto on hyväksytty yksimielisesti TVA-työryhmässä, yhteistyötoimikunnassa ja kunnanhallituksessa.

 

6.2.2023 klo 15:00 henkilöstöpalaveri

17.2.2023  JHL:n ja Jytyn luottamushenkilöiden kuuleminen tehtävän vaatiivuuden arviointijärjestelmän (TVA) päivittämisen tarpeellisuudesta

11.4.2023 klo 14:00 TVA-työryhmän palaveri

17.4.2023 klo 15:00 henkilöstöpalaveri

19.4.2023 klo 15:30 TVA-työryhmän kokous

11.5.2023 klo 15:30 yhteistyötoimikunnan kokous

15.5.2023 klo 15:00 henkilöstöpalaveri

1.6.2023 Teams keskustelu KT:n edustajan kanssa

1 - 2.6.2023 TVA-kuulemiset, neljän työntekijän osalta.

13.6.2023 Yt toimikunnan kokous

 

 

Esittelijä Tekninen johtaja Sami Ämmälä

 

Päätösehdotus Oikaisuvaatimukset eivät johda jatkotoimenpiteisiin. Kulttuuri-markkinointisihteerin sekä etsivän nuorisotyöntekijän / nuorisosihteerin osalta tehtävän vaativuuden arvioinnit perustuvat objektiivisesti käytyyn tehtävänkuvaus keskusteluun ja sen perusteella laadittuun kirjalliseen tehtävänkuvaukseen. Khall 19.06.2023 § 128 päätöstä ei ole tarpeellista muuttaa markkinointi-kulttuurisihteerin työtehtävien %-osa-alueiden osalta. Nimikemuutokset on käsitelty Khall 21.08.2023 § 144.  Etsivän nuorisotyöntekijän työaika on muuttunut 1.1.2023 alkaen siten, että etsivän nuorisotyön osuus on 80 % ja loput 20 % on nuorisosihteerin työtä. Tämä päätös perustuu Valtion avustuspäätökseen LAAVI/1831/2021, jonka perusteella Savukosken kunta saa valtion avustusta 31.12.2023 saakka etsivän nuoristyöntekijän tehtävään. Valtion avustuspäätöksen LAAVI/1831/2021 mukaan etsivän nuorisotyöntekijän / nuorisosihteerin osalta työtehtävien %-osuuksia voidaan muuttaa aikaisintaan 1.1.2024 alkaen.

 

Päätös Valtuuston 1. varapuheenjohtaja Sari Kuosku ja pöytäkirjanpitäjä Katja Karjalainen poistuivat kokouksesta esteellisinä (osallisuusjäävi) asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Kokouksessa olivat läsnä sivistysjohtaja-rehtori Joonas Rentola ja tekninen johtaja Sami Ämmälä, joka toimi asian esittelijänä. Vs. kunnanjohtaja toimi pöytäkirjanpitäjänä tämän pykälän ajan.

Keskustelun jälkeen päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 

 

Jakelu Oikaisuvaatimusten tekijät