Dynasty tietopalvelu Haku RSS Savukosken kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 27.06.2022/Pykälä 144


Lausuntopyyntö Soklin kaivospiirin lupamääräysten tarkistamisesta

 

Khall 27.06.2022 § 144  

73/10.01.01/2022  

 

 

Valmistelija Vs. kunnanjohtaja Eeva-Maria Maijala, puhelin 050 512 0529 tai eeva-maria.maijala@savukoski.fi

 

Soklin kaivospiiristä on annettu lupamääräykset 30.6.2014. Tukes on antanut kuulutuksen Soklin kaivospiirin lupamääräysten tarkistamisesta. Mielipiteet ja muistutukset kuulutusasiakirjasta voi lähettää 1.7.2022 mennessä.

 

Tukes (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto) kuuluttaa kaivoslain (621/2011) 40 §:n nojalla Yleisten ja yksityisten etujen turvaamiseksi annettavien tarpeellisten määräysten tarkistaminen

 

Kaivosviranomaisen tiedonanto koskien lupamääräysten tarkistamisajankohtaa:

 

Aikaisempi toimija Yara Suomi Oy on laatinut selvityksen "Päivitys Turvallisuus- ja kemikaaliviraston antamaan selvityspyyntöön koskien yleisten ja yksityisten etujen turvaamiseksi tarpeellisten määräysten antamista 10.2.2020. Tukes on kuuluttanut Soklin kaivospiirin ja sen laajennusalueen yleisten ja yksityisten etujen turvaamiseksi tarpeellisten määräysten tarkistamisen 14.2.2020. Asiasta ei ehditty tehdä päätöstä ennen kaivospiirin haltijan muutosta.

 

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) antoi päätöksen Soklin kaivosoikeuksien (KaivNro 2109) siirrosta Yara Suomi Oy:ltä Sokli Oy:lle 18.12.2020. Päätöksessä Tukes hyväksyi kaivosoikeuden (Oikeus Soklin kaivospiirin ja oikeus Turvallisuus- ja kemikaaliviraston 15.8.2013 myöntämään kaivospiirimääräykseen) siirtoa koskevan hakemuksen.

Päätöksessä (18.12.2020) todettiin, että Tukes aloittaa yleisten ja yksityisten etujen turvaamiseksi tarpeellisten määräysten tarkistamisen uudestaan Sokli Oy:n kanssa ja keskeyttää vireillä olevan lupamääräysten tarkistamisen.

 

Sokli Oy on vuonna 2021 käynnistänyt omat kaivoshanketta koskevat selvitykset sekä aloittanut toimenpiteet, joilla alue saatetaan aiempaa turvallisempaan tilaan. Kaivoshankkeen toteutussuunnitelmia ei ole toistaiseksi päivitetty Sokli Oy:n toimesta, joten tulevan kaivostoiminnan laajuutta arvioitaessa käytetään Yara Suomi Oy:n esitettyä selvitystä. Selvitys on pääosin paikkansapitävä lukuun ottamatta kappaleessa 5 (Kaivostoiminnan lopettamisen vakuus sekä muista lopettamiseen liittyvistä ja lopettamisen jälkeisistä velvollisuuksista) esitettyä vakuuden arviointia.

Sokli Oy esittää selvityksen tilanteesta ja näkemyksensä lupamääräysten päivittämistarpeesta tässä kuulutusasiakirjassa.

 

Soklin kaivoshankkeen osalta muut meneillään olevat prosessit ovat ympäristö- ja vesitalouslupaprosessi, josta on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja kaivospiiritoimitus, joka on käsiteltävänä maanmittauslaitoksessa.

Kaivosviranomainen toteaa, että yleisten ja yksityisten etujen turvaamiseksi tarpeellisten määräysten tarkistaminen käynnistetään tämän käsittelyn jälkeen uudelleen, kun käytettävissä on Sokli Oy:n päivitetyt suunnitelmat.

Tässä käsittelyssä pitäydytään suurelta osin Yara Oy:n antamissa selvityksissä ja suunnitelmissa, koska Sokli Oy:n uusien suunnitelmien valmistuminen viivästyttäisi määräysten tarkistamista edelleen lisää. Kaivosviranomainen katsoo, että kaivoslain mukaisten vakuuksien päivittäminen ajan tasalle on riittävä peruste edetä asiassa näin. Lisäksi kaivosviranomainen pitää tärkeänä, että poronhoitoon mahdollisesti kohdistuvien haittavaikutuksien minimointiin liittyvien toimenpiteiden käsittely päästään aloittamaan.  

 

Kuulemisen peruste on kaivoslain (621/2011) 52.3 §, 108 § ja 109 §.

 

Kaivosluvassa on annettava yleisten ja yksityisten etujen turvaamiseksi tarpeelliset määräykset:

 

1)      kaivostoiminnasta aiheutuvien haitallisten vaikutusten välttämiseksi tai rajoittamiseksi sekä ihmisten terveyden ja yleisen turvallisuuden varmistamiseksi;

 

2)     toimenpiteistä, joilla varmistetaan, että kaivostoiminnassa ei harjoiteta ilmeistä kaivosmineraalien tuhlausta taikka kaivoksen mahdollista tulevaa käyttöä ja louhimistyötä ei vaaranneta tai vaikeuteta;

 

3)      esiintymän hyödyntämisen laajuutta ja tuloksia koskevasta selvitysvelvollisuudesta;

 

4)      poronhoidolle aiheutuvien haittojen vähentämiseksi erityisellä poronhoitoalueella;

 

5)      sen varmistamiseksi, ettei luvassa tarkoitetulla toiminnalla vaaranneta saamelaisten asemaa alkuperäiskansana saamelaisten kotiseutualueella ja kolttien kolttalain mukaisia oikeuksia koltta-alueella;

 

6)      kaivostoiminnan lopettamiseen liittyvästä vakuudesta 10 luvun mukaisesti sekä muista lopettamiseen liittyvistä ja lopettamisen jälkeisistä velvollisuuksista; (ks. alla esitetyt §:t 108-110):

. Kaivosluvan haltijan on asetettava kaivostoiminnan lopetus- ja jälkitoimenpiteitä varten vakuus, jonka on oltava riittävä kaivostoiminnan laatu ja laajuus, toimintaa varten annettavat lupamääräykset ja muun lain nojalla vaaditut vakuudet huomioon ottaen. Kaivoslaki 108 §

. Lupaviranomainen määrää vakuuden lajin ja suuruuden asianomaisessa luvassa. Vakuuden suuruutta on tarvittaessa tarkistettava, kun kaivoslupaa tarkistetaan 62 §:n mukaisesti. Kaivoslaki 109 §

7)      lupamääräysten tarkistamiseen liittyvien selvitysten toimittamiseen asetettavasta määräajasta;

 

8)      muista kaivosluvan nojalla tapahtuvaa toimintaa koskevista seikoista sen varmistamiseksi, ettei toiminnasta aiheudu tässä laissa kiellettyä seurausta;

 

9)      muista yleisen ja yksityisen edun kannalta välttämättömistä ja luvan edellytysten toteuttamiseen liittyvistä seikoista.

Kaivoslaki 52.3 §

 

Kaivosviranomainen viittaa Sokli -kaivospiirille annettuihin lupamääräyksiin 30.6.2014, Lupamääräys 6

Lupamääräykset tarkistetaan ennen kaivoksen rakentamistöiden aloittamista, kuitenkin viimeistään 1.6.2018.

 

Perustelut:

Kaivoslaki 62 §

 

30.6.2014 Soklin kaivospiirille annetut lupamääräykset:

 

Lupamääräys 1

Kaivostoiminta ei saa aiheuttaa haittaa ihmisten terveydelle tai vaaraa yleiselle turvallisuudelle.

Perustelut: Kaivoslaki 18 §

 

Lupamääräys 2

Kaivostoiminnasta ei saa aiheutua huomattavaa haittaa yleiselle tai yksityiselle edulle eikä yleisen tai yksityisen edun loukkausta.

Perustelut: Kaivoslaki 18 §

 

Lupamääräys 3

Kaivostoiminta tulee järjestää siten, ettei louhinnassa ja esiintymän hyödyntämisessä tapahdu kaivosmineraalien ilmeistä tuhlausta, eikä toiminnalla vaaranneta tai vaikeuteta kaivoksen mahdollista tulevaa käyttöä ja louhimistyötä.

Perustelut: Kaivoslaki 18 §

 

Lupamääräys 4

Kaivosluvan haltija on velvollinen vuosittain toimittamaan kaivosviranomaiselle selvityksen esiintymän hyödyntämisen laajuudesta ja tuloksista tämän luvan mukaiselta alueelta. Selvityksessä on ilmoitettava louhitun malmin ja sivukiven määrä, kaivoksella käsitellyn pintamaan määrä tonneina, kaivoksella tuotetun rikasteen tai vastaavan välituotteen määrä tonneina, kaivoksella työskentelevien henkilöiden määrä henkilötyökuukausina ja erittely kaivoslain 17 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetuista kaivostoiminnan sivutuotteista.

 

Perustelut:

Kaivoslaki 18 § 2 momentti ja valtioneuvoston asetus kaivostoiminnasta (391/2012) 31 §

 

Lupamääräys 5

Kaivosluvan haltijan on asetettava 80 000 euron suuruinen omavelkainen pankkitakaus Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle kaivoslain mukaisia lopetus- ja jälkitoimenpiteitä varten.

Kaivosvakuus on asetettava viimeistään vuoden kuluttua tämän päätöksen antamisesta.

 

Perustelut

Paikalla oleva koerikastamo on Rautaruukin paikalle 1970-luvulla rakentama pienikokoinen metallirakenteinen koerikastamo. Koerikastamo on rakenteellisesti siinä kunnossa, että se voidaan joko säilyttää tai purkaa metallin kierrätykseen. Kaivosalueella olevat kaivannot ovat suurimmaksi osaksi maisemoitu. Alueella on vielä muutama aidattu tai merkitty kaivanto, jotka ovat tarvittaessa helposti maisemoitavissa.

Vakuus kattaa alueella tällä hetkellä olevan koerikastamon ja kaivosalueen pitämisen yleisen turvallisuuden edellyttämässä kunnossa.

Kaivoslaki 108 §, 109 § ja 181 §

 

Lupamääräys 6

Lupamääräykset tarkistetaan ennen kaivoksen rakentamistöiden aloittamista, kuitenkin viimeistään 1.6.2018.

Perustelut Kaivoslaki 62 §

 

 

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Eeva-Maria Maijala

 

Päätösehdotus Savukosken kunta esittää, että Soklin kaivospiirin lupamääräysten tarkistamisessa pysytään vähintään kaikissa aiemmissa lupamääräyksissä. Lisäksi lupamääräyksiä tulee lisätä porotalouden kanssa käytävien neuvotteluiden perusteella siten, että toiminnasta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa porotaloudelle. Vakuuksien määrää tulee lisätä, jotta ne vastaavat paremmin mahdollista tarvetta.

 

Päätös Kunnanhallitus keskusteli esitykseen tehtävistä tarkennuksista.
Marja Anttonen esitti Jani-Petri Marjalan kannattamana, että vakuuksien määräksi esitetään vähintään 200 000 euroa, jotta ne vastaavat paremmin tulevaa tarvetta. Esitystä tarkennetaan myös siten, että porotalouden neuvottelut käydään Kemin-Sompion paliskunnan kanssa.
Kunnanhallitus oli yksimielinen tehdystä esityksestä.

Kunnanhallitus päätti esittää Soklin kaivospiirin lupamääräysten tarkistamisesta seuraavaa:

Savukosken kunta esittää, että Soklin kaivospiirin lupamääräysten tarkistamisessa pysytään vähintään kaikissa aiemmissa lupamääräyksissä.

Lisäksi lupamääräyksiä tulee lisätä Kemin-Sompion paliskunnan kanssa käytävien neuvotteluiden perusteella siten, että toiminnasta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa porotaloudelle.

Vakuuksien määrää tulee lisätä, jotta ne vastaavat paremmin mahdollista tarvetta. Vakuuksien tulee kattaa alueen turvalliseksi ja terveelliseksi saattaminen toiminnan keskeytymisen tilanteessa ja varmistaa turvallisuus niin kauan kuin on tarpeellista, esimerkiksi siten että aitojen ja muiden turvalaitteiden säännöllinen kunnossapito ja peruskorjaus katetaan. Kunta katsoo, että Sokli Oy:n esittämä 100 000 euron vakuus ei kata edellä mainittua, vaan esittää, että vakuuden tulee tällä hetkellä olla vähintään 200 000 euroa. Yleisten ja yksityisten etujen turvaamisen määräyksiä ja vakuutta tulee tarkistaa säännöllisesti ja aina siinä vaiheessa, kun hankkeen toiminnassa tapahtuu muutoksia.

 

 

 

Jakelu Tukes 1.7.2022 mennessä