Dynasty tietopalvelu Haku RSS Savukosken kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 30.09.2024/Pykälä 173



Lausunto Pohjois- ja Itä-Lapin työllisyysalueen talousarviosta vuodelle 2025 ja suunnitteluvuosille 2026-2027

 

Khall 30.09.2024 § 173  

99/02.02.00/2024  

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Antti Mulari, 040 839 4330, antti.mulari@savukoski.fi

 

Sodankylän kunta pyytää lausuntoa Pohjois- ja Itä-Lapin työllisyysalueen sopijakunnilta 1.1.2025 toimintansa aloittavan työllisyysalueen talousarviosta vuodelle 2025 ja suunnitteluvuosille 2026-2027. Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 30.9.2024 mennessä.

 

Pohjois- ja Itä-Lapin työllisyysaluejaosto toimii sopijakuntien yhteisenä toimielimenä, joka aloittaa toimintansa 1.1.2025 Sodankylän kunnanhallituksen alaisuudessa. Sodankylän kunta toimii työllisyysalueen vastuukuntana. Yhteistoiminta-aluetta koskevan sopimuksen (Sopimus yhteisestä toimielimestä julkisten työvoimapalveluiden järjestämiseksi) mukaisten tehtävien taloudenhoito on vastuukunnan vastuulla. Sopimuksen mukaan yhteisen toimielimen talous on osa vastuukunnan talousarviota ja taloussuunnittelua. Talousarvio laaditaan talousarviovuotta edeltävänä vuotena vastuukunnan talousarvioprosessin ja periaatteiden mukaisesti.

 

 Sodankylän kunnanhallitus on käsitellyt talousarvion laadintaa 21.5.2024 § 127 vuodelle 2025 sekä taloussuunnitelman laadintaa vuosille 2026-2027. Talousarvioraami vuodelle 2025 on hyväksytty kunnanhallituksessa 20.8.2024 § 191. Annetun talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarviokäsittelyjen tulee olla valmiit 8.10.2024 mennessä.

 

Talousarvio lähetetään sopijakunnille lausunnoille ennen talousarvion hyväksymistä viimeistään 30.9. mennessä. Talousarvio on ollut käsittelyssä sopijakuntien perustamassa yhteisessä ohjausryhmässä 14.8.2024 § 73 ja 16.9.2024 § 85. Jaoston aloittaessa toimintansa 1.1.2025, jaosto huomioi jatkossa lausunnot valmistellessaan ja hyväksyessään talousarvion esitettäväksi vastuukunnan talousarviokäsittelyyn. Vuoden 2025 talousarvion osalta kunnanhallitus vastaa tästä osuudesta.

 

Sopimuksen mukaan sopijakunnat turvaavat työllisyyspalveluiden lakisääteisten tehtävien riittävän rahoittamisen yhdenvertaisella tavalla kuntalain 8 §:n 3 momentin mukaisesti. Vuosittain laadittavassa työllisyyspalveluiden järjestämissuunnitelmissa arvioidaan riittävän rahoituksen tarve. Rahoitustarpeeseen vaikuttavat lakisääteisten tehtävien ja velvoitteiden hoitaminen sekä työnantajien ja työmarkkinoiden ennakoitavat tarpeet. Rahoituksen mitoituksessa ja talousarvion laadinnassa otetaan huomioon myös vastuu- ja muiden kuntien taloudellinen tilanne sekä työllisyysalueen yhteinen tavoitteenasettelu järjestämissuunnitelman mukaisesti.

 

Sopimuksen mukaan työllisyysalueen työllisyyspalveluiden talous järjestetään 1.1.2025 alkaen seuraavalla tavalla:

 

1. Vastuukunta perustaa erillisen kustannuspaikan, joka vastaa yhteisesti tuotetuista työllisyyspalveluista. Kaikki palveluiden välittömät ja välilliset järjestämisestä, tuottamisesta ja organisoinnista aiheutuvat esimerkiksi henkilöstökustannukset, maksetut avustukset, palveluhankinnat sekä hallintokulut kohdennetaan tälle kustannuspaikalle.

2. Sopijakuntien tuottaessa palveluita tai tarjotessaan toimitiloja tai muita sopimuksen piirissä olevien palveluita ja tuottamiseen liittyviä palveluita tai viranomaistehtäviä, laskutetaan nämä sopimukseen perustuen vastuukunnalta ja kohdistetaan yhteisen kustannuspaikan kustannuksiksi.

 

 3. Sopimuksen mukaan nettokustannukset jaetaan seuraavasti:

Kustannuksista 50% kohdennetaan sopijakuntien 18-64 -vuotiaiden suhteellisten osuuksien perusteella ja 50% sopijakuntien työttömien (laaja käsite) suhteellisten osuuksien perusteella. Suhteelliset osuudet määräytyvät sopijakuntien 18-64 vuotiaiden ja työttömien yhteismäärän perusteella. Laskennassa käytettävät tilastot perustuvat valtionvarainministeriön vahvistamiin kuntien peruspalveluiden valtionosuuden laskentatekijöihin.

 

Edellä mainituista jakoperusteesta voidaan poiketa niiden kustannusten osalta, jotka on mahdollista laskuttaa kuntakohtaisiin toteutuneisiin kustannuksiin perustuen. Mahdollisesta poikkeamisesta yllä mainituista jakoperusteista tehdään jaostossa päätös ja se käsitellään osana vastuukunnan vuosittaista talousarvioprosessia. Kriteerit, joiden perusteella tällaiseen laskutukseen voidaan ryhtyä ovat seuraavat:

 

1) laskutus on kohdennettavissa asiakkaan asuinkunnan tai pääasiallisen sijaintikunnan perusteella

  2) laskutusta varten on saatavissa riittävä ja luotettava tieto

3) laskutus on toteutettavissa kohtuullisin hallinnollisin kustannuksin

4) kustannukset, joita kuntakohtaisesti kohdennetaan ovat asiakaskustannuksiltaan tai osallistumiskustannuksiltaan merkittäviä

5) kustannusten kohdentaminen kuntakohtaisesti ei vaaranna palveluiden järjestämistä tai yhdenvertaisuutta.

 

4. Sopijakuntien tuottaessa palveluita tai tarjotessaan toimitiloja tai muita tämän sopimuksen piirissä olevien palveluita ja tuottamiseen liittyviä palveluita tai viranomaistehtäviä, laskutetaan nämä sopimukseen perustuen vastuukunnalta ja kohdistetaan yhteisen kustannuspaikan kustannuksiksi.

 

5. Vastuukunta laskuttaa talousarviovuoden aikana kuukausittain kuntien maksuosuuden talousarvion perusteella. Mikäli vuoden aikana työllisyysalueen talousarviomäärärahoja on tarve korottaa, korotetaan kuntien kuukausimaksuosuuksia vastaavasta. Mahdollinen lisätalousarvio valmistellaan vastuukunnan talous- ja päätöksentekoprosessien mukaisesti. Talousarvion oleellisesta muuttamisesta pyydetään lausunto sopijakunnilta 30 päivää ennen valtuuston kokousta, jossa muutoksesta on tarkoitus päättää.

 

6. Talousarvion toteutumista seurataan kolmannesvuosittain. Talouden seurannasta vastaa jaosto. Talouden toteumatiedot toimitetaan myös ohjausryhmälle ja alueen kunnille.

 

7. Vuoden lopussa tai viimeistään talousarviovuotta seuraavan vuoden toukokuussa kuntien maksuosuudet tasataan vastaamaan toteutuneita kustannuksia.

 

Savukosken kunnan maksuosuus talousarviossa vuodelle 2025 hallintokustannukset mukaan luettuna on 130 843,09 euroa.

 

Kuntakohtaiset maksuosuudet ja talousarvio 2025 sekä tuloskortti työvoimapalveluista ovat liitteinä.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Antti Mulari

 

Päätösehdotus Savukosken kunta toteaa lausuntonaan seuraavaa:
1. Pohjois- ja itä-Lapin työllisyysalueen talousarvio perustuu valmistelun kautta saatuihin tuloihin ja menoihin sekä taustalla olevaan kuntien väliseen sopimukseen sekä järjestämissuunnitelmaan ja maksuosuuksien määräytymis- ja laskentaperusteisiin. Savukosken kunnalla ei ole tältä osin huomautettavaa talousarvion valmisteluun.
2. Savukosken kunta edellyttää, että talousarvion toteumaa seurataan tarkasti ja maksuosuudet vastaavat myös todellisuudessa toteutuneita kustannuksia.

 

Päätös Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

Pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.

 

 

 

Jakelu Sodankylän kunta