RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 16.09.2024/Pykälä 161
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Lausunto Lapin liikennestrategia 2050 -luonnoksesta
Khall 16.09.2024 § 161
88/08.00.00/2024
Valmistelija Kunnanjohtaja Antti Mulari, 040 8394330, antti.mulari@savukoski.fi
Lapin liitossa on valmistunut Lapin liikennestrategia 2050 -luonnos.
Liikennestrategialla pyritään vastaamaan erityisesti muuttuneeseen geopoliittiseen tilanteeseen ja muihin globaaleihin ilmiöihin, jotka ovat vaikuttaneet Lapin asemaan sekä valtakunnallisesti että pohjoisen turvallisuuden, huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmista.
Työssä laaditaan kokonaisvaltainen ja kattava näkemys Lapin tulevaisuuden liikennejärjestelmästä vuodelle 2050. Pitkän aikavälin strategian lisäksi hankkeessa muodostetaan lyhyemmän aikavälin strategia liikennejärjestelmän kehittämisestä vuodelle 2036 sekä liikennejärjestelmäselvitys Lapin maakuntakaavoituksen 2050 tueksi.
Työn ohjausryhmänä on toiminut Lapin maakunnallinen liikennejärjestelmätyöryhmä. Työryhmänä on toiminut tilaajista (Lapin liitto, Lapin ELY-keskus, Väylävirasto) koostunut työryhmä. Lapin liitto
on koordinoinut valmistelutyötä. Työn laatimisessa asiantuntijana on toiminut Sitowise Oy.
Lapin liitto pyytää lausuntoa Lapin liikennestrategialuonnoksesta 24.9.2024 mennessä.
Oheismateriaalina liikennestrategialuonnos.
Esittelijä Kunnanjohtaja Antti Mulari
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää lausuntonaan seuraavaa:
Geopoliittinen tilanne on muuttunut nopeasti koronakriisiä seuranneen Ukrainan sodan myötä. Venäjän hyökkäyksen seurauksena itärajan rajanylityspaikat on suljettu henkilöliikenteeltä. Raja-alueyhteistyö Venäjän kanssa on lopetettu. Huoltovarmuus ja länsiyhteydet yhdessä Nato-jäsenyyden kanssa ovat siirtäneet tieliikenneyhteyksien kehittämisen painopistettä entistä voimakkaammin länteen.
Sota Ukrainassa jatkuu ja sen lopputulos on epävarma. Kuitenkin on huomattava, että strategia kokonaisuudessaan ulottuu yli neljännesvuosisadan päähän, aina vuoteen 2050. Strategiassa tulisi ainakin mainita, että tilannetta seurataan ja suhteiden normalisoitumiseen jollakin aikavälillä Venäjän kanssa varaudutaan. Tähän liittyen huomioidaan liikenneyhteyksien kehittämistarpeet myös itärajalla. Asiaa ei voi jättää huomiotta sillä perusteella, että tilanne sodan lopputuloksen ja kerrannaisvaikutusten suhteen on tällä hetkellä epäselvä ja aihe on poliittisesti tunteita herättävä ja epämieluisa.
Alemmanasteiset tiet on strategiassa jätetty pääsääntöisesti mainitsematta. Strategiassa on sinänsä myös todettu, ettei Lapin liitto huolehti liikenneinfrasta itse. Kuitenkin ohjaavana paperina liikennestrategialla on suuri merkitys. On tärkeää, että liikennestrategiassa otetaan huomioon myös alemmanasteiset tiet. Perussaavutettavuuden on oltava myös syrjäisillä seuduilla kunnossa. On huomattava, että merkittävä osa Meri-Lapin teollisuuden käyttämästä puumateriaalista tulee Itä-Lapista.
Esimerkkinä tällaisesta tiestä on seututie 965, joka kulkee Pelkosenniemeltä Savukosken kautta Sallaan. Lapin liiton on kohdeltava eri seutukuntia tasapuolisesti. Vaarana on, että Lappi jakautuu menestyvään länteen ja näivettyvään itään. Maakuntaliitolla on keskeinen rooli huolehtia, ettei se kiihdytä negatiivista kehitystä omilla linjauksillaan.
Päätös Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti.
Jakelu Lapin liitto
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |