RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 21.02.2023/Pykälä 30
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lausuntopyyntö valtion väyläverkon investointiohjelman luonnoksesta vuosille 2024-2031
Khall 21.02.2023 § 30
20/08.00.00/2023
Valmistelija Tekninen johtaja Jarmo Ahtinen, 0400 213 633 tai jarmo.ahtinen@savukoski.fi ja Sami Ämmälä, 040 677 2044 tai sami.ammala@savukoski.fi
Väylävirasto pyytää 28.2.2023 mennessä lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2024-2031.
Väylävirasto on laatinut osana Valtakunnallisen liikennejärjestelmä-suunnitelman (Liikenne 12) toimeenpanoa järjestyksessään kolmannen valtion väyläverkon 8- vuotisen investointiohjelman. Investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet. Väylävirasto päivittää investointiohjelman vuosittain. Vuosia 2024-2031 koskeva investointiohjelma on Väyläviraston tietoon ja vaikutuksiin perustuva ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta.
Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, jonka kautta erilaiset vaikutukset ja tieto tulee näkyväksi. Väylävirasto pyytää tarkastelemaan investointiohjelman luonnosta erityisesti seuraavien kysymysten kautta:
Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, jonka kautta erilaiset vaikutukset ja tieto tulee näkyväksi.
Väylävirasto pyytää tarkastelemaan investointiohjelman luonnosta erityisesti seuraavien kysymysten kautta: 1) Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön? 2) Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät? 3) Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset? 4) Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa? 5) Minkä investointiohjelman ulkopuolisten kohteiden suunnittelua tulisi vaikuttavuuden perusteella edistää lähivuosina investointiohjelman tulevia päivityskierroksia varten? 6) Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?
Väyläviraston investointiohjelman luonnos vuosille 2024-2031 ei sisällä yhtään kohdetta Savukoskelle eikä Itä-Lappiin. Lähin kohde on Suhangon kaivoksen tieyhteyden rakentaminen Ranualla.
Mt 9671 Martti-Tulppio tiesuunnittelua on tehty Lapin Ely-keskuksen erillisrahoituksella painottuen uusien siltojen (7 kpl) suunnitteluun. Sitä ei ole kirjattu hankkeena väyläverkon investointiohjelmaan.
Itä-Lapin kuntayhtymän hallitus on käsitellyt Väyläviraston väyläverkon investointiohjelman luonnosta omassa kokouksessaan 13.2.2023. Ohjelma sisältää tiehankkeiden lisäksi myös rautatieverkon ja vesiväylien rakentamisen investoinnit kahden vuoden aikajaksolle.
Itä-Lapin kuntayhtymän lausuntoluonnos on oheismateriaalina.
Esittelijä Kunnanjohtaja Eeva-Maria Maijala
Päätösehdotus Savukosken kunnanhallitus yhtyy Itä-Lapin kuntayhtymän hallituksen lausuntoon investointiohjelmasta seuraavilla tarkennuksilla ja lisäyksillä. Kohtaan 2) arvostelevana kommenttina; Etelä-Suomen hankkeissa on perusteltu korostuvia hyötyjä työ- ja vapaa-ajan matkojen osalta. Pohjoisen hankkeisiin ei riitä raha edes työperusteisiin investointeihin, niin etelässä rahaa voidaan sijoittaa myös vapaa-ajan matkustamisen sujuvuuteen.
Samoin perusväylänpidon parantamisesta jäävistä lopuista määrärahoista ollaan valmiit ohjaamaan rahoitusta kävelyä ja pyöräilyä ja liityntäpysäköintiä koskeviin hankkeisiin, kun täällä ne eivät riitä työmatkaliikenteen turvaamiseen. Kohtaan 4) tavoitteet tulee asettaa tärkeysjärjestykseen, joista saavutettavuus on tärkein. Kohtaan 6) maantie 9671 Martti-Tulppio pitää ottaa mukaan valtion väyläverkon investointiohjelmaan, kuten myös mt 967 tieosuudet Savukoski-Hihnavaara-Sodankylä sekä mt 9671 Hihnavaara-Martti.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Jakelu Lausuntopalvelu
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |