RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 14.12.2023/Pykälä 260
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kunnanhallituksen ja lautakuntien vastineet tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta 2022
Khall 14.12.2023 § 260
109/00.03.00/2023
Valmistelija Hallintokoordinaattori Katja Karjalainen, 040 738 4738 tai katja.karjalainen@savukoski.fi
Kunnanvaltuusto käsitteli arviointikertomuksen vuodelta 2022
kokouksessaan 23.10.2023.
Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan kiinnittänyt huomiota
seuraaviin seikkoihin:
- Talousarvion toteutuminen -> talousarviolla asetettujen tavoitteiden, arviointikriteerien ja tavoitetasojen tulee olla yhtenäiset tilinpäätöksellä raportoitujen kanssa ja raportoiduista toteutumista tulee käydä paremmin ilmi, miten tavoitteet ovat toteutuneet
- Kuntastrategian kytkentä talousarvioon -> talousarviolla asetetut tavoitteet ja mittarit tukevat kuntastrategialla asetettuihin päämääriin pääsemistä, jonka lisäksi tilinpäätösraportoinnissa raportoitavat tavoitteiden toteumat tulevat olla selkeästi esitettyinä, jotta strategian toteuttamisen tehokkuutta voidaan arvioida riittävällä tasolla
- Hallintosääntö tulee päivittää vastaamaan viimeisimpiä kuntalain vaatimuksia
- Sisäiset valvonnat tulee suorittaa ja raportit tulee toimittaa toimielimille ja tarkastuslautakunnalle
- Taloushallinnon riittävien resurssien turvaaminen
- Kunnanhallitukselta tiedustellaan miten matkalaskujen hyväksyntä on järjestetty ja kuka määrää ylitöistä
Kuntalain 121 §:n mukaisesti kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon
toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.
Hallintokunnat ovat vastanneet arviointikertomuksessa esitettyihin
havantoihin seuraavasti:
Kunnanhallitus
Kunnanhallitus toteaa omalta osaltaan, että talousarvion laadinnassa on kiinnitetty paljon huomiota kuntastrategiaan ja pyritty toteuttamaan siitä mahdollisimman paljon kunnan vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Esitettävään talousarvioon on sisällytetty strategian mukaisia mittareita.
Hallintosäännön vähäiset muutostarpeet on kartoitettu ja esitys on tulossa jo seuraavaan kunnanhallituksen kokoukseen.
Sisäistä valvontaa on valmisteltu ja esitykset on tavoitteena saada valmiiksi seuraavaan kunnanhallituksen kokoukseen.
Taloushallintoon on järjestetty kaksi vakituista kokoaikaista työntekijää. Taloushallinnon seurantaohjelmistoa Accunaa on opeteltu käyttämään kaikissa hallintokunnissa. Kunnan talouden toteutumista seurataan hyvin tarkasti.
Matkalaskut hyväksyy aina esimies. Kunnanjohtajan osalta laskut hyväksyy ohjelmistossa teknisesti hänen sijaisensa. Kunnanjohtaja on esitellyt kaikki matkat aina kunnanhallitukselle ja paperiversiot on koottu kunnanhallituksen puheenjohtajalle Populus-ohjelmasta.
Kunnanjohtajalle ja muille esimiehille raportoidaan kuukausittain ylityöt. Tällä hetkellä kunnassa on ylitöitä kertynyt yli sovitun rajan vain varhaiskasvatukseen. Ylitöiden hoitamisesta sovitaan aina välittömästi esimiehen kanssa.
Sivistyslautakunta 8.11.2023
Sivistystoimen kustannuksista valtaosa aiheutuu opetusmenoista. Toiminnan seurannassa huolehditaan siitä, että suunniteltu opetus toteutuu asianmukaisella tavalla ja sivistystoimeen ohjattu raha tulee mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. Talousarviota laadittaessa on opetustoimessa oltava realistinen käsitys oppilasmäärien kehityksestä ja opetustoimen todellisesta kustannusrakenteesta. Tehtyjä sitoumuksia ja sopimuksia on tarkasteltava ja tarkistettava säännöllisesti. Talousarvion toteutumista seurataan jatkuvasti ja niin, että sivistystoimen henkilöstön eri ammattiryhmät ovat tietoisia sivistystoimen taloudellisesta tilanteesta. Kokouksissa ja palavereissa talouden seuranta muodostaa yhden osan kokouskäytäntöä. Talouden tasapainossa pitäminen on mahdollista, kun eri ammattiryhmät tiedostavat tasapainottamisen tärkeyden ja ovat omalta osaltaan siihen sitoutuneita. Talousarvion toteutumisen seurantaa on haastanut taloushallinnon työntekijöiden suuri vaihtuvuus, sen vähäinen resurssointi ja sen työntekijän varahenkilöiden puuttuminen. Näiden tekijöiden johdosta talouden toteuma ei ole ollut ajantasainen kirjanpidossa.
Sivistyslautakunta osallistui kuntastrategian 2022-2025 valmisteluun ja huolehti, että uudistukset kehittävät kuntaa ja kunnan sivistystoimea tulevina vuosina. Kuntastrategian toimeenpanoa edistetään talousarviovuosina 2023 ja 2024, sillä strategia valmistui vasta joulukuussa 2022.
Sivistystoimen sisäinen valvonta suoritetaan kunnan johtoryhmän ja sivistyslautakunnan valitsemien painopisteiden pohjalta. Kuluvan vuoden raportit toimitetaan tarkastuslautakunnalle, kun niitä vaaditaan.
Tekninen lautakunta 7.12.2023
Teknisen lautakunnan / tilatoimen vuoden 2022 toimintatuotot toteutuivat talousarviota pienempinä, koska näistä on jäänyt kirjaamatta sisäiset vuokratuotot. Toimintakulut toteutuivat talousarviota suurempina. Toimintakulujen ylitys johtuu osittain Sau-Sarvi 1 ja 3 tehdystä remonteista. Sau-Sarvi 1 tehtiin opiskelija-asuntoja, joiden kustannuksia ei oltu huomioitu talousarviossa. Sau-Sarvi 3 kunnostettiin asuntoja, koska odotuksena oli, että Savukoskelle tulee enemmän ukrainalaisia, kuin mitä todellisuudessa tuli. Aineiden ja tarvkkeiden hintojen nousu näkyi kaukolämpömaksujen ja sähkön hintojen nousussa. Määrärahan ylitys johtui osaltaan kirjaamatta jääneistä sisäisistä vuokratuotoista ja kustannusten noususta, joita ei oltu osattu huomioida talousarvion laadinnan yhteydessä
Esittelijä Kunnanjohtaja Eeva-Maria Maijala
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se merkitsee tiedoksi annetut vastineet vuoden 2022 arviointikertomukseen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.
Jakelu Valtuuston esityslistalle
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |