Dynasty tietopalvelu Haku RSS Savukosken kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 18.09.2023/Pykälä 174


11 Kirjanpitäjän hakuilmoitus syksy 2023

Kirjanpitäjän toimi

 

Khall 18.09.2023 § 174  

49/01.01.01/2023  

 

 

Valmistelija Toimistosihteeri Katja Karjalainen, 040 738 4738 tai katja.karjalainen@savukoski.fi

 

Savukosken kunnassa on kirjanpitäjän toimi. Kirjanpitäjän tehtäviin kuuluvat kunnan pääkirjanpitoon liittyvien tehtävien lisäksi talousarvion ja tilinpäätöksen (kunta ja kuntakonserni) laadinta ja niihin liittyvä ohjeistus, kokonaistalouden suunnittelu, seuranta, raportointi, osto- ja myyntireskontraan liittyviä tehtäviä ja arvonlisäveroasiat. Lisäksi kirjanpitäjän tehtäviin kuuluvat kirjanpidollinen neuvonta, henkilökunnan talouteen liittyvä koulutus sekä taloushallinnon kehittäminen.

 

Kuntien taloushallinnon tehtävät ovat viime vuosina lisääntyneet erityisesti talousraportointivelvoitteiden sekä muiden valtion määräämien tehtävien vuoksi. Taloushallinnon suuren työmäärän ja lisääntyvien vaatimusten vuoksi työaika ei riitä hoitamaan kunnan laaja-alaista tehtävää pelkästään yhden kirjanpitäjän työpanoksella.

 

Kunnan taloussihteeri irtisanoutui tehtävästään keväällä ja uuden kirjanpitäjän rekrytointi vei aikaa. Taloushallinnon tehtävät pääsivät pahasti ruuhkautumaan, ja tätä ruuhkaa puretaan lisäresurssein vielä tälläkin hetkellä.

 

Kunnassa on jo pidemmän aikaa keskusteltu taloushallinnon henkilöstön, johtoryhmän ja luottamushenkilöiden kanssa taloushallinnon tehtävien hoidon tilanteesta ja niihin liittyvistä järjestelyistä.

Kaikki osapuolet ovat tiedostaneet, että taloushallinnon tehtävien hoitaminen laadukkaasti vaatii lisäresursseja pysyvillä ratkaisuilla.

 

Kahden kirjanpitäjän työyhdistelmä mahdollistaisi toimivat sijaisjärjestelyt ja riittävän työtehtävien eriyttämisen talousyksikössä sekä varmistaisi päivittäisen kirjanpitotyön lisäksi riittävästi aikaa myös kirjanpitojärjestelmien ja prosessien kehitystyölle ja ohjelmistojen lisätoiminnallisuuksien käyttöönotolle.

 

Kirjanpidon tehtävien ulkoistaminen olisi kunnalle kallis vaihtoehto ja kunnassa tulisi siinäkin tapauksessa olla henkilö, joka hallitsee talousasiat kokonaisuudessaan.

 

Lisätehtävän kustannusvaikutus on arviolta 45.700 euroa vuodessa.

 

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Eeva-Maria Maijala

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
1) julistaa kirjanpitäjän uuden toimen haettavaksi. Toimi täytetään toistaiseksi voimassa olevana ja siinä noudatetaan kuuden (6) kuukauden koeaikaa.
2) hyväksyä liitteen mukaisen toimen hakuilmoituksen ja
3) nimetä haastatteluryhmään vs. kunnanjohtajan ja kunnanhallituksen puheenjohtajan.

 

Päätös Kunnanhallitus päätti julistaa kirjanpitäjän uuden toimen haettavaksi. Toimi täytetään toistaiseksi voimassa olevana ja siinä noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa.

Liitteen mukainen toimen hakuilmoitus hyväksyttiin kokouksessa tehdyin tarkennuksin.

Haastatteluryhmään nimettiin vs. kunnanjohtaja ja kunnanhallituksen puheenjohtaja.

 

 

 

Jakelu Kuntarekry