RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.savukoski.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 21.08.2023/Pykälä 148
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lappi-brändi 2.0 Vahvalla ja monipuolisella brändillä ratkaisuja Lapin haasteiseen -hanke 2024-2026
Khall 21.08.2023 § 148
82/00.01.05/2023
Valmistelija Toimistosihteeri Katja Karjalainen, 040 738 4738 tai katja.karjalainen@savukoski.fi
Muutokset toimintaympäristössä ovat olleet viime vuosina suuria. Yli 10 vuotta sitten ensimmäisen kerran kerätyn Lappi-brändin kirkastaminen ja painopisteiden tarkastelu on nyt ajankohtaista. Lappia haastaa ennen kaikkea osaajapula; tarvitsemme muuttajia niin Suomesta kuin kansainvälisesti.
Kolmivuotinen Lappi-brändi 2.0 -hanke kehittää, vahvistaa ja monipuolistaa Lapin aluebrändiä, jotta se vastaisi Lapin kuntien ja yritysten tarpeita entistä vaikuttavammin. Lappi-brändin tulisi viestiä matkailun lisäksi vahvasti asumisen, työn, opiskelun, koulutuksen, yhteisön, harrastusten, hyvinvoinnin ja kulttuurin näkökulmia. Tavoitteena hankkeella on lisätä Lapin veto- ja pitovoimaa, elinvoimaa ja hyvinvointia sekä osaamista. Samalla hankkeen osana on tarkoitus koota ensimmäinen Lapin kulttuuriohjelma, missä kirjataan ylös myös kulttuurisektorin potentiaali elinvoiman ja hyvinvoinnin vahvistamisessa.
Lappi-brändi 2.0 -hanke vastaa myös osaltaan kunnilta tulleisiin Lapin yhteismarkkinointiin liittyviin toiveisiin. Vahva aluebrändi auttaa omalta osaltaan ratkaisemaan Lapin haasteita, jotka liittyvät mm. työvoiman houkutteluun, vihreään siirtymään, monipuoliseen elinkeinorakenteen ja saavutettavuuden kehittämiseen. Koko Lapin yhteinen osallistuminen isoon brändin kirkastamisen kokonaisuuteen tuo brändiviestiin monipuolisuutta, vaikuttavuutta ja voimaa. Samalla luodaan uusia, entistä synergisempia toimintamalleja ja kehitetään laajasti brändiosaamista maakunnassamme. Lapin yhteinen markkinointitalo House of Lapland on keskeisessä roolissa Lapin liiton ja Lapin yliopiston rinnalla hankepartnerina rakentamassa kestäviä, pitkäjänteisiä ja kustannustehokkaita ratkaisuja yhteiselle brändityölle ja aluemarkkinoinnille.
Hankevalmisteluvaiheessa osallistettiin laaja-alaisesti eri toimijoita. Isot toimijat (kuten Lapin kunnat, Lapin Yrittäjät, Lapin kauppakamari, Lapin ELY, Lapin hyvinvointialue, kulttuuritoimijat ja Lapin brändipöydän kautta kaikki Lappi-brändin kehittämisestä kiinnostuneet) ovat sitoutuneet kehittä-mään Lappi-brändiä, brändiosaamista, kulttuuriohjelmaa ja tki-yhteistyötä.
EU-hankerahoituksella ja yhteishankkeen avulla moninkertaistetaan lappilaisten toimijoiden pienet kehittämisresurssit.
Hankkeen toteutus on jaettu seuraaviin työpaketteihin:
1. Selvitys ja tiedon keruu: mielikuvatutkimus ja nykyisen Lappi-brändin toimivuuden tarkastelu
2. Päivitetään Lappi-brändi: prototyypit uudistetusta brändistä ja esitys valitusta vaihtoehdosta
3. Testataan päivitettyä brändiä kulttuuriohjelman kautta ja palautetta keräämällä
4. Päivitetyn brändin viimeistely ja jalkautus sekä aluemarkkinoinnin pilotit: päivitetty aluebrändi hiotaan, brändiä ja brändiosaamista jalkautetaan sekä päivitetään materiaaleja tukemaan Lapin kuntia ja yrittäjiä.
Hankkeen aikana tuotetaan kuntiin ja lappilaisille yrittäjille työpajoja, täsmäsparrausta ja välineitä hyödyntää entistä tehokkaammin niin omaa brändiään ja Lappi-brändiä kuin maakunnan brändiosaamista. Hankkeessa viestitään Lapin brändityöstä laajasti ja monipuolisesti Suomessa ja kan-sainvälisesti. Myös tämä osaltaan tuo esiin Lappia asuin-, työ, lomailu- ja sijoittamispaikkana.
Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet on vielä tarkemmin kuvattu oheismateriaalina olevassa hankehakemuksessa.
Hankkeen päähakijana ja hallinnoijana toimii Lapin liitto. Hankkeen osatoteuttajia ovat Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan graafisen suunnittelun koulutusohjelma ja House of Lapland. Hankehakemus on lähetetty Lapin liiton EAKR-hakuun 5.4.2023. Hankkeen on määrä alkaa tammikuussa 2024 ja kestää joulukuuhun 2026.
Oheismateriaalina on hankehakemus.
Hankkeen kokonaisbudjetti kolmen vuoden aikana on noin 1,4 miljoonaa euroa. Tästä Lapin liiton osuus on 833 349 €, josta EU:n ja valtion tuki hankkeen aikana 666 679 € ja omarahoitus 166 670 €. Lapin liiton omarahoituksesta 53 576 € saadaan katettua viestintäpäällikön ja asiantuntijoiden työllä.
Lapin liiton rahoitusosuudesta kunnilta jää laskutettavaksi kolmen vuoden aikana yhteensä 113 094 €. Vuositasolla tämä tarkoittaa 37 698 € / vuosi, jaettuna Lapin kunnille kunnallis- ja yhteisövero-osuuksien mukaan.
Hankkeen budjetti sisältää palkkakustannusten lisäksi ostopalveluita, joilla muun muassa kartoitetaan nykymielikuvaa Lapista kotimaassa ja kansainvälisesti, päivitetään brändiaineistoja, pilotoidaan päivitettyä brändiä sekä sparrataan yrittäjiä ja kuntatoimijoita brändiosaamisessa.
Kuntakohtaiset omarahoitusosuudet jaetaan kunnille kunnallis- ja yhteisövero-osuuksien mukaisesti.
Liitteenä olevaan taulukkoon on laskettu vuoden 2021 tietojen mukainen omarahoitusosuus per kunta kokonaisuutena sekä rahoitusosuus jakautuen hankkeen toteutusvuosille 2024-2026.
Savukosken kunnan omarahoitusosuus koko hankeajalle on yhteensä 799 euroa.
Lapin liitto pyytää 31.8.2023 mennessä kuntien sitoumusta osallistumisesta Lappi-brändi 2.0 - Vahvalla ja moni-puolisella brändillä ratkaisuja Lapin haasteisiin -hankkeeseen.
Esittelijä Kunnanjohtaja Eeva-Maria Maijala
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää, että Savukosken kunta sitoutuu Lappi-brändi 2.0 Vahvalla ja monipuolisella brändillä ratkaisuja Lapin haasteiseen -hankkeeseen esitetyllä rahoitusosuudella ja varaa talousarvioon maksuosuuden yhteensä 799 euroa vuosille 2024-2026.
Hankkeen yhteyshenkilöinä toimivat elinkeino-maaseutupäällikkö ja kulttuuri-markkinointisihteeri.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Käsittelyjärjestyksen muutoksena sovittiin, että tämän kokousasian käsittelyn jälkeen otetaan käsiteltäväksi §:t 153-154.
Jakelu Lapin liitto
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |